Polderblues.be

Leven, wonen en werken in het Waasland




   



Historiek Sint-Michielskerk

De oudste vermelding van het kerkgebouw te Kieldrecht gaat terug tot 1238.
Door de eeuwen heen is het kerkgebouw meermaals in verval geraakt.
Dit kwam vooral omdat de streek geteisterd werd door oorlogsdreigingen en overstromingen.
Tijdens de tachtigjarige oorlog werd de kerk zelfs als schans gebruikt voor de strijd tussen de Hollanders en de oprukkende Spanjaarden.

Om reden dat de bevolking van Kieldrecht toenam werd telkens opnieuw de vervallen kerk vervangen door een ruimer gebouw.
Op 3 juni 1713 werd de huidige toen nog kleinere kruiskerk door Mgr. Philippus Van der Noot, bisschop van Gent, plechtig ingewijd.
In 1788 werd de bestaande vierkante toren gebouwd waarin een bronzen klok hangt die gegoten werd in 1805.
In 1854 werd de kerk definitief uitgebreid in de huidige vorm. Aan de voorgevel van het kerkgebouw kan U duidelijk de verbouwingen nog waarnemen. Tevens komen de galmgaten aan de oostkant van de vroeger gebouwde toren maar gedeeltelijk boven het zadeldak uit.
Ook binnenin de kerk getuigen de lambrisering en de biechtstoelen van deze verbouwingen daar de oudste biechtstoelen en muurbeschot zich vooraan in de kerk bevinden.

Het altaar aan de zuidkant was vroeger toegewijd aan de H. Sebastianus en de H. Elooi. Tussen 1724 en 1807 hadden er jaarlijks bedevaarten naar Kieldrecht plaats ter verering van Sint-Elooi. Speciaal voor deze bedevaarten, die een grote vermaardheid hadden, werd er een vaantje ontworpen met bovenaan het wapenschild van het huis van Arenberg.
Vroeger behoorde het gehucht de Kauter, het huidige Nieuw-Namen, tot de parochie Kieldrecht.
Daar dit gehucht in een andere gemeente, bisdom en land gelegen was werd in 1859 beslist om in Nieuw-Namen een zelfstandige parochie op te richten.

Het orgel in de kerk is van uitzonderlijke waarde en werd in 1762 gebouwd door Pieter Van Peteghem. Charles Anneessens transformeerde het in 1869 en bouwde tevens de neogotische orgelkast.

 


Kunst in de Sint-Michielskerk te Kieldrecht


Bij het binnentreden in het kerkgebouw valt het op dat er naast veel lichtinval er een warme en rustgevende sfeer aanwezig is.
Hierdoor komen de kunstvoorwerpen uit vorige eeuwen maar ook de recentere kunstvoorwerpen van E.H. Louis Van Overloop tot hun volle recht.
Het schilderij boven het hoogaltaar "Christus tussen de twee moordenaars" is vermoedelijk uit de 16' of 17' eeuw.
Het schilderij wordt toegeschreven aan Maarten De Vos uit Antwerpen. De schilderijen H. Petrus, H. Familie en de H. Franciscus van Assisi in aanbidding zijn schilderijen uit de 18" eeuw.
De meeste beelden in de kerk van Kieldrecht zijn houten beeldhouwwerken uit de 18' en 19' eeuw.
Praktisch alle beelden werden gepolycromeerd.
Het eikenbeeld uit de 18de eeuw van de H. Michaël, patroonheilige van de kerk, was oorspronkelijk gepolycromeerd maar werd in 1962 afgeloogd door Louis Van Remortel, restaurateur te Beveren.
In de nis van het rechtse zijaltaar staat het beeld "Onze- Lieve-Vrouw van zeven smarten" uit de 18' eeuw. De buste van bisschop Elooi van Noyon uit de 18de eeuw staat eveneens op dit zijaltaar dat aan deze heilige toegewijd werd.
De neogotische communiebank werd in 1857 gemaakt door P.C. De Preter uit Borgerhout. De gevelbeelden H. Michaël en H. Antonius van Padua zijn van natuursteen uit de periode 1852­1870 van de hand van Jozef Geefs uit Antwerpen.
De kerk bezit verschillende liturgische vaatwerken van Michiel De Grave van Gent uit de 18' eeuw.
In de Sint-Michielskerk te Kieldrecht kan U verschillende kunstwerken terugvinden van E.H. Louis Van Overloop.
Schilderijen, beeldengroepen, pilaarkragen, altaar en nog veel meer zijn van deze veelzijdige kunstenaar.
De "Tafel van Soelaas " is een monumentaal werk van E.H. Van Overloop gemaakt van papier-maché en gouache op papier dat U achteraan in de kerk, waar bij de begrafenis de begroeting plaats vindt, kan bezichtigen.
Meer informatie en duiding over de kunstvoorwerpen van E.H. Louis Van Overloop kan U terugvinden in de brochure "Kerkgids" achteraan in de kerk.